ضرورت امامت
در این پست ضرورت امامت را با یک مثال بیان می کنم .
شما یک سرپرست خانواده را در نظر بگیرید .وقتی که او می خواهد به سفر چند روزه و یا چند ماه خانواده خود را ترک کند . یکی از اعضای خانواده مثلا زن و یا فرزندان ارشد خود را به عنوان جانشین در خانواده انتخاب می کند تا در غیاب او امورات و کارهای خانواده را به عهده بگیرد .
با توجه به این مثال انسان با فطرت خدادادی خود به این نکته توجه دارد که جامعه اسلامی بدون سرپرست نمی تواند به بقاء خود ادامه دهد . اگر این گونه باشد هرج و مرج آن جامعه را فرا می گیرد . و در کوتاه ترین مدت اجزاء آن جامعه متلاشی می شود و از بین می رود . به همین دلیل کسی که زمام امور جامعه را به عهده گرفته است مثلا( پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ) با رفتن خود برای خودش جانشینی انتخاب می کند و هرگز حاضر نمی شود که حکومت و رهبریت خود را رها کند و از زوال و نابودی آن چشم بپوشد . که سالهای زیادی عمر خویش را در این راه صرف کرده و خون هایی ریخته شده است که آن خونها ، درخت اسلام را آبیاری نموده . باید کسی که دارای خصوصیت خاصی باشد تا بتواند با عدالت آن دین را حفظ نماید .
با توجه به این مثال انسان با فطرت خدادادی خود به این نکته توجه دارد که جامعه اسلامی بدون سرپرست نمی تواند به بقاء خود ادامه دهد . اگر این گونه باشد هرج و مرج آن جامعه را فرا می گیرد . و در کوتاه ترین مدت اجزاء آن جامعه متلاشی می شود و از بین می رود . به همین دلیل کسی که زمام امور جامعه را به عهده گرفته است مثلا( پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ) با رفتن خود برای خودش جانشینی انتخاب می کند و هرگز حاضر نمی شود که حکومت و رهبریت خود را رها کند و از زوال و نابودی آن چشم بپوشد . که سالهای زیادی عمر خویش را در این راه صرف کرده و خون هایی ریخته شده است که آن خونها ، درخت اسلام را آبیاری نموده . باید کسی که دارای خصوصیت خاصی باشد تا بتواند با عدالت آن دین را حفظ نماید .
به همین خاطر بر خدا و رسول او واجب است نصب کردن امام . زیرا که مرتبه امامت قرین مرتبه پیغمبری است . چنان که وجود پیغمبر ضروری است . عقلا بر خداوند متعال واجب است که بعد از پیغمبر ، شخص به جانشینی او نصب کند که حافظ احکام الهی بوده و آن ها را به کسانی که از شریعت پیامبر اطلاعی ندارند ، ابلاغ کند . و مردم را به پذیرش دین الهی تبلیغ کند و دین الهی را آن گونه که هست در عالم هستی منتشر کند . در هر عصر و زمانی واجب است روی زمین از حجت حق تعالی خالی نباشد و هم چنین واجب است که آن حجت از جانب خداوند انتخاب شود و دارای صفاتی مخصوصی مانند معصوم ، اعلم و افضلیت باشد .
در آخر نوشته هایم ضرورت امامت را از دیدگاه امام جواد(ع) بیان می کنم .
پیشوای نهم برای اثبات امامت، از آیات قرآن بهره برده و آن را به شیعیان می آموخت. آن حضرت می فرمود: ای شیعیان برای اثبات امامت به سوره قدر استناد کنید تا در مقابل مخالفین موفق شوید. به خدای عالم سوگند که آن سوره پس از پیامبر اکرم(ص) حجت خدای عالمیان بر مردم و بزرگ ترین دلیل مذهب شماست و نهایت دانش ماست. ( زیرا کاشف از شب قدر است که در آن مکنونات علمی و آخرین اطلاعات به ما عرضه می شود.) ای شیعیان با آیات :« حم - وَالْکِتَابِ الْمُبِینِ - إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُّبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ » . سوره دخان آیه های 1-3. با مخالفان مناظره کنید چرا که این آیات بعد از رسول خدا(ص) مخصوص متولیان امر امامت است.»
ای شیعیان ، خدای تبارک و تعالی می فرماید: «إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ بِالْحَقِّ بَشِیرًا وَنَذِیرًا وَإِن مِّنْ أُمَّةٍ إِلَّا خلَا فِیهَا نَذِیرٌ »(فاطر/24) هیچ امتی نیست مگر اینکه هشدار دهنده ای در میان آنان بوده است.»
پیشوای نهم برای اثبات امامت، از آیات قرآن بهره برده و آن را به شیعیان می آموخت. آن حضرت می فرمود: ای شیعیان برای اثبات امامت به سوره قدر استناد کنید تا در مقابل مخالفین موفق شوید. به خدای عالم سوگند که آن سوره پس از پیامبر اکرم(ص) حجت خدای عالمیان بر مردم و بزرگ ترین دلیل مذهب شماست و نهایت دانش ماست. ( زیرا کاشف از شب قدر است که در آن مکنونات علمی و آخرین اطلاعات به ما عرضه می شود.) ای شیعیان با آیات :« حم - وَالْکِتَابِ الْمُبِینِ - إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُّبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ » . سوره دخان آیه های 1-3. با مخالفان مناظره کنید چرا که این آیات بعد از رسول خدا(ص) مخصوص متولیان امر امامت است.»
ای شیعیان ، خدای تبارک و تعالی می فرماید: «إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ بِالْحَقِّ بَشِیرًا وَنَذِیرًا وَإِن مِّنْ أُمَّةٍ إِلَّا خلَا فِیهَا نَذِیرٌ »(فاطر/24) هیچ امتی نیست مگر اینکه هشدار دهنده ای در میان آنان بوده است.»
تاریخ : سه شنبه 89/10/14 | 9:22 عصر | نویسنده : سیدمرتضی ناصری کرهرودی | نظرات ()